Presidentskifte i Simrishamns Rotaryklubb

Vädret visade sig från sin bästa sida när vi samlades för presidentskifte i Lena och Bengt-Olovs fantastiska trädgård. Stort tack för att vi fick vara där, det blev en fin inramning till vår ceremoni. Vi var 17 stycken, 14 medlemmar och tre gäster. Det hela inleddes med att jag gjorde en kort överblick över det gångna året. Ytterligare ett år som påverkades av Covid 19-pandemin. Trots det genomförde vi många riktigt bra möten och verksamheter. Som exempel Tipspromenaden som inbringade 48000:- och fördelades jämt mellan Barncancerfonden, Operation Smile och Kvinnojouren på Österlen. Stort tack till Anna som projektledde och gjorde ett fantastiskt arbete med detta.
Förutom det så har vi kunnat ge 5000:- till Läkare utan gränser för deras arbete i Ukraina och ytterligare 5000:- till Särskolan i Simrishamn som en del i inköp av ellådcykel för att kunna göra utflykter med barnen.

Det har väl inte undgått någon att vi fick arbeta hårt för att få till en styrelse för 2022-2023 och en inkommande till året efter. Känns helt fantastiskt att det löste sig till slut och att klubben lever vidare. Stort tack till alla i 21/22 års styrelse som ställer upp för ytterligare en period och naturligtvis Bengt-Olov och Caisa för att ni återigen axlar presidentskapet. Kul också att det nya Rotaryåret rivstartar redan den 7 juli och att vi i år inte gör något sommaruppehåll. Gå gärna in på CR och titta på sommaren och den tidiga höstens program som redan nu är klara.
Vi hade dock en styrelsemedlem som lämnar efter många år och det var vår klubbmästare Anna. Anna har gjort ett strålande bra arbete under sina år. Engagerad, drivande, inspirationsrik och fått saker och ting att hända. Anna avtackades med en gåva och blommor. Hon passade också på att överlämna vår klubbmästarsymbol till sin efterträdare Leif Malmborg och önskade honom lycka till.
Därefter var det dags att lämna över presidentskapet till Bengt-Olov. Kedjan, presidentklubban, presidentnålen och naturligtvis örnen. Än en gång, stort tack till Bengt-Olov som återigen axlar presidentskapet och det känns bra att klubben får en president med lång erfarenhet av Rotary.
Efter ceremonin och all formalia var avklarade serverades vi två sorters pajer från Kagan för att avsluta med kaffe och chokladmousse med färska jordgubbar som Anna gjort.

För mig återstår bara att tacka för en trevlig dag och allt stöd från er medlemmar och styrelse under det gångna året. Ett stort tack för blommar från Annika och Jan-Erik och inte minst de fina viner jag fick från klubben, de kommer njutas med stort välbehag på vår uteplats i sommar.

Vill avsluta med att önska alla en riktigt trevlig sommar.

Ola Truedsson
Past president