Hej, här kommer lite om distriktsmötet och dess inspiration.

Idag har det varit Distriktskonferens i Distrikt 2390. Vi som var där var jag och Birger Simonsson.

Det var väldigt bra och inspirerande måste jag säga. Jag skall försöka förmedla något av det.

Första passet var nog det som var riktigt inspirerande, proffsiga anförande och bra diskussioner. Det handlade om mentorskap och ledarskap. Tre spännande anförande från olika aspekter. Dick Harrisson, Jessica Abbott (känd från fråga Lund) samt George Smidelik. Det jag bland mycket bra fann intressant var Jessicas mening att skillnaderna ligger mellan individer och inte kön. En annan aspekt som är lite av en samhällsfara idag är tyckande och Min åsikt. Åsikten slår ofta bildning och kunskap i diskussioner och inte minst i sociala forum. Georg gjorde jämförelse lokförare, eldare och stins. Vem är viktigast., ingen klarar sig utan den andre dock. Mentorskap skall vara ömsesidigt där mentor och adept har utbyte av varandra. Det gjordes en enkel enkät och det visade sig att det var inte så står procent av klubbarna som hade mentorskap som projekt. Jag nämnde i chatten att vi hade, tyvärr så sa jag i höst, men huvudsyfte var ju att lyfta fram vår klubb i framkant.

Andra timmen blev några fina intervjuer och nedslag hos RYLA, Rotaract och från Ungdomsutbytet. Rotary peace center och vad jag tyckte lät spännande näringslivsnätverken.

Tredje timmen handlade om att göra världen lite bättre. Där berättade Viveca Serder om den nytta de pengar vi skickar in gör. Stefan Knutsson, vår guvernör, räknade raskt ut att de pengar vi sparat genom uteblivna luncher, middagar under pandemin handlar om i runda slängar 5-6 tusen per person.

Kan klubben skänka 250/person ger det fantastiska möjligheter till hjälp.

Elisabet Jensen berättade om deras projekt i Kenya att skapa kunskap kring könsstympning, man utbildar inte minst männen och by äldste för att förstå faran för kvinnors liv och hälsa samt möjlighet till ett bra och fullt liv. En skrämmande berättelse om unga kvinnors utsatthet.

Knud Jensen berättade om hur man planerar träd, barnen i skolan går utan mat hela dagen. Vad kunde man göra? Låt barnen odla sin egen mat, träden skapar skydd, skugga och ser till att grödan inte torkar bort.

Det blev en fullmatad förmiddag och som vanligt blir jag full av energi och vill göra så mycket.

Jag är hur som helst superstolt över vårt Mentorprojekt och de som engagerar sig i det.

Vi var nominerade till Årets Rotaryklubb, bara det är ju en ära. Vi står oss väl i konkurrensen, men som vanligt är vi lite bortglömda här i öst. Men vad gör det? Vi fortsätter arbeta och vara en alldeles fantastisk klubb.

Hoppas alla har det hyggligt och att det delas ut sprutor till alla!

Annika Månsson

President 2020-2021