Julklapp som gör nytta!

Det är inte långt till jul. I Sverige vet vi inte riktigt hur vi kommer att fira jul. I Kenya vet man att corona har lett till dåliga tider, Rotary Doctors sjuksköterskor möter fler undernärda barn som behöver extra näringsrik gröt.
Ge bort en alternativ julklapp som gör riktig nytta, gröt för två barn i tre månader så de kommer upp i normalvikt för 250 kr, gröt till ett barn i tre månader för 125 kr. Du får ett fint gåvobevis att ge bort som julklapp.

Alternativa julklappar - extra näringsrik gröt till undernärda barn.
Extra näringsrik gröt - en nyttigt julklapp.

Hjälp mot jiggers

Jiggers är en larv som gräver sig in i fötter och händer på speciellt barn, men också en del vuxna. Det kliar, gör ont och blir svårt att gå. Falun Rotaryklubb har sponsrat ett eget klubbprojekt mot jiggers i byn Komondo. Under tre dagar har utbildade byhälsovolontärer och personal från Rotary Doctors behandlat barn och vuxna.

Byhälsovolontärer som är redo att sprida information om corona
Byhälsovolontärer utbildade om coronaviruset.

De drabbade får ha utsatta kroppsdelar i en speciell vätska, sen måste larverna skäras ut med en liten skalpell. Efteråt smörjer man in fötterna. Till slut får de drabbade också tvål och skor. Dessutom får alla information om hur man disinfekterar sina hus. Under tre intenstiva dagar har 100 personer fått behandling.

November 2020

Julgåva från ditt företag

Har du ett företag som vill ge en julgåva till ett bra ändamål och tala om det för dina kunder? Eller vill ni som Rotaryklubb värva företag som skänker en julgåva till Rotary Doctors?  Klicka här nedan och läs hur man gör:

Viktiga beslut från styrelsen

Klicka här nedan för att läsa om de viktigaste besluten som styrelsen tog vid sitt senaste möte.

Nya gåvosidor

Nu är det enklare att beställa gratulations-kort, gåvobevis, tackkort eller minneskort direkt från Rotary Doctors hemsida. Du kan också betala direkt med kort eller swish.

Bästa klubbar

Största gåvogivare bland Rotaryklubbar för oktober var: Kristianstad-Hammarhus RK, 30 000 kr, Karlshamn-Mörrums RK, 20 000 kr, Karlskrona-Aurora RK, 10 000 kr. Tack till dessa klubbar och alla andra gåvogivare.